top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תronahenig

לואי ויטון בסלון, דולצ'ה-גבאנה במטבח!

אחת התופעות המעניינות והיפות בעיצוב פנים מתרחשת כשמעצבי אופנה ידועים שולחים יד בעיצוב רהיטים ואף חללים שלמים.

משטיחים וכורסאות ועד בית מלון, בתי אופנה מובילים פורצים את גבולות עיסוקם ומשאירים חותם הייחודי להם על עולם העיצוב הרחב.

למה זה קורה?, איך זה ניראה?, מי משפיע על מי? – הנה מתחילים!

מהחליפה למטבח

מאז המאה ה-18,בה בדי ריפוד ולבוש היו כמעט זהים, הלכו שני התחומים ונפרדו זה מזה בחומרים, בטרנדים ובתוצרים הסופיים.

למרות שגם עיצוב אופנה וגם עיצוב פנים הן צורות אישיות, יחסית, של ביטוי עצמי, ושניהם מתיישרים לפי הבשורה מבית "פנטון" בהקשר של צבעים, נראה שההשפעה זורמת בעיקר מתחום עיצוב האופנה אל תחום עיצוב הפנים.

מעצבי אופנה מגיבים בקולקציות שלהם למתרחש בעולם ורק טרנד אופנתי שמתגלה כעיקש ובעל אמירה, מצליח לחלחל לעולם עיצוב הפנים. זאת, מהסיבה הפשוטה שזול וקל יותר להחליף חליפה מלהחליף מטבח...

בחברת חיזוי הטרנדים "סקרלט אופוס" מצאו שהתהליך הזה ארך בעבר כשנה: - אם נכלל במלתחת הקיץ, למשל, דוגמא או צבע מסוים ששרד את הברירה הטבעית של עולם הטרנדים, הוא מצא את דרכו לעיצוב הפנים בקיץ העוקב.

היום אנחנו רואים את שתי התופעות קורות בו זמנית.

התפתחות הטכנולוגיה מנגישה במהירות מידע אודות טרנדים והשראות, כך שלצרכים ולמעצבים יש נגישות זהה ובו זמנית אליו. הדבר מייצר שתי תופעות המזינות זו את זו:

1. קהל הצרכים מצפה לחוויה כוללת ומקיפה יותר של פנאי וסגנון חיים ולהלימה בין הבחירות שהוא עושה בלבושו ובין הבחירות שהוא עושה בעיצוב סביבתו.

2. מעצבי הפנים מאמצים טרנדים ואופנות במהירות רבה יותר ע"מ לענות על צורך זה


***טאפטים וקולקצית סתוו של ג'ורג'יו ארמני וג'ורג'יו ארמני קאזה - 2018 - דמיון עד זהות בין המוצרים


להתרחבות מאופנה וביגוד לעיצוב פנים יש שתי סיבות עסקיות מצוינות:

ראשית, ההתרחבות מחזקת את בית האופנה ע"י הרחבת המודעות אליו ול-"מסר הליבה" שלו: העולם הוויזואלי שהוא מייחס לעצמו.

שנית, ואולי בעיקר, ההתרחבות מאפשרת לבית האופנה לפרוס לעצמו נתח מעוגת שוק ריהוט ועיצוב היוקרה אשר צפוי להגיע עד שנת 2020 למכירות של 27 מיליארד דולר בשנה (עפ"י דו"ח חברת Allied Market Research )

עם נתונים כאילו אין פלא שלבתי האופנה הבודדים שהקימו מותגי עיצוב פנים לפני מעל 30 שנה, כמו, ראלף לורן הום (1983) מיסוני הום (1983) ופנדי קאסה (1989) הצטרפו במהרה בתי אופנה נוספים:


***קולקציית סתו 2018 של ראלף לורן וראלף לורן הום 2018 - ALL AMERICAN LOOK בולט בשניהם


***מיסוני ומיסוני הום קולקציית 2018 - הגיאומטריה הצבעונית המוכרת גם בבגדים וגם בריהוט פנים


***פנדי ופנדי הום 2018 - תפירה עילית ואלגנטיות מוקפדת חוזרת על עצמה בביגוד ובריהוט


***גוצ'י וגוצ'י דקור בהדפסים וטקסטורות איטלקיות מסורתיות 2018


מעצבי פנים מכירים בעובדה שאייקוני אופנה אינם עוד גורמי השראה בלבד אלא מתחרים לכל דבר וכאשר השפה העיצובית המובחנת שלהם מתורגמת למדיום של חללים וריהוט לתוצאה יש ערך מוסף.


ללכת עם ולהרגיש בלי: שיתופי פעולה בין בתי אופנה ומותגי עיצוב פנים

פתיחת קו מוצרים לבית ולמשרד תחת בית האופנה הגדול אינו האפיק היחיד שיש למעצבי אופנה הרוצים דריסת רגל בעיצוב פנים.

ערוץ פופולארי נוסף הוא שת"פים בין מעצבי אופנה ומעצבי פנים ליצירת קולקציות ופרויקטים חד פעמיים.

זהו אפיק יצירתי וכלכלי לא פחות אבל כזה שמצמצם סיכונים ועלויות לכל הצדדים: מחד החיבור מביא לפיתוח מוצרים ואביזרים שהיו מחוץ לטווח היצירתי של חברות עיצוב הפנים ומאידך מדובר בקולקציות מצומצמות ונקודתיות שלא מצריכות בניית מותג HOME נפרד והשקעה עצומה בייצור ושיווק.

כך למשל שיתוף הפעולה בין צוות הקריאייטיב של דיזל (DIESEL ) למורוסו ב- 2017 שהוליד מוצרים בהם מורגש החיבור לעולם החומרי של דיזל – מישהו אמר ג'ינס?




דוגמה מרהיבה נוספת היא השת"פ בין דולצ'ה-גבאנה למותג האיטלקי SMEG למוצרי חשמל עם פטרנים סיציליאנים מסורתיים



אחת ממסורות שיתופי הפעולה הוותיקות בתחום היא זו שבין מעצבי פנים מובילים ובית האופנה לואי ויטון.

למותג הוותיק לואי ויטון מראה אייקוני ומאפיינים קבועים כמו שימוש בעור משובח, תפירה עילית ואלגנטיות על זמנית. הללו היווי קווים מנחים למעצבי הפנים והחיבור שביניהם הנפיק מוצרים ייחודיים וחד פעמיים.


***האחים קמפנה לואי ויטון


***סטודיו Raw Edges ללואי ויטון



***פטריסיאה אורקיאולה ללואי ויטון


***מרסל וונדרס ללואי ויטון


הטענה הרווחת בקרב מייסדי מותגי עיצוב מפורסמים היא שמעצבי אופנה מביאים לתחום יצירתיות רעננה ופרספקטיבה מקורית. דוגמא נוספת לכך ניתן למצוא אצל מותג השטיחים הוותיק The Rug Company:

החברה מייצרת שטיחים מצמר טיבטי המעובד במימי נחלי ההימליה ונארג ביד בלבד.

בין המוצרים כיום מוצגות גם קולקציות של מעצבי אופנה כוויוויאן ווסטווד, אלי סאאב, פול סמית' ואלכסנדר מקווין, אבל, בתחילת שנות ה-2000, כאשר פנו לראשונה לאלכסנדר מקווין והציעו לו לעצב קולקציה על שמו, מספרים בחברה שזה היה צעד מהפכני.


***אלכסנדר מקווין לThe Rug Company - שמלה מקולקצית 2018 ודוגמאת שטיח שעצב הגאון המנוח


***וויויאן ווסטווד ל- THE RUG COMPANY - בדוגמאות הטארטן המפורסמות שלה


***אלי סאאב המזוהה עם שמלות כלה רכות ודוגמת שטיח שעיצב


*** ויש גם השפעה הפוכה - זאהה חדיד בעיצוב נעלים למותג שרלוט אולימפיה וצמיד לבולגרי


מעיצוב אופנה לעיצוב פנים וחזרה:

על קצה המזלג אפשר לומר שההשפעה אינה חד סטרית. אחת הדוגמאות לכך היא מעצב האופנה YUNG WONG, שהצביע על האדריכלות של זאהה חדיד כמקור ההשראה לקולקציה מ-2014


Win Win

נסכם ונאמר שיש לתופעה נהנים רבים: מעצבי האופנה מותחים את השרירים היצירתיים שלהם למדיומים חדשים מעבר לגוף האדם וגורפים בדרך רווחים נאים, מעצבי הפנים נהנים מתרומה ייחודית בעלת אסתטיקה מגובשת שכבר הוכיחה עצמה כלכלית והצרכן הסופי מוצא את הדרך לבטא את עצמו בביגוד ובחלל שבו הוא חי תחת מותג אהוב אחד.

20 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page